Eggers vapen - branding från början
Allt på Hôtel Eggers har en historia och så även vapnet som är en del av logotypen. Låt historiens vingslag fläkta dig.
Allt på Hôtel Eggers har en historia och så även vapnet som är en del av logotypen. Låt historiens vingslag fläkta dig.
Emil Eggers var omsorgsfull och insåg tidigt vikten av marknadsföring. I samband med den omfattande renoveringen av Hotel Christiania till Hôtel Eggers utvecklade han hotellets logotyp och vapen. Symbolen som skapades för 160 år sedan används än idag.
Inspirerad av kontinentens förstaklasshotell jobbade Emil fram Hôtel Eggers vapen. Logotypen är full av symbolik som Emil ville förmedla till betraktaren:
Eggers vapen är ju som bekant en bikupa, en skulptur som symboliserar personalens flitiga arbete.
Vid en högtidlig tillställning för många år sedan ville man bjuda gästerna på något extra, “en snackis” som vi säger idag. Konditorn hade av is skulpterat en stor bikupa som på ett bord tronade mitt i salen.
Bredvid skulpturen hade en riktig bikupa med slött surrande bin placerats, förmodligen för ljudeffektens skull. Bina var antagligen nedkylda för enklare hantering och det fungerande enligt planen ända fram till att värmen i lokalen gjorde att bina plötsligt kvicknade till. Det slutade med att samtliga gäster hals över huvud fick utrymma lokalen.