Eggers i filmernas värld
Hur väljer man rätt plats för en inspelning och vad är det som gör att flera filmteam väljer just Hôtel Eggers? Vi fick chansen att intervjua Jonas Tjällman som är manusförfattare och även arbetar med att hitta filmmiljöer.
Hur väljer man rätt plats för en inspelning och vad är det som gör att flera filmteam väljer just Hôtel Eggers? Vi fick chansen att intervjua Jonas Tjällman som är manusförfattare och även arbetar med att hitta filmmiljöer.
Redan där börjar du förstå. Om du sen fortsätter längre in, till le chambre separée med utsikt över den sammetsröda matsalen, kanske du nickar förstående. På väg uppför den lätt knarrande trappan till andra våningen finns inte längre något tvivel. Om varför filmfolket vill vara just här.
Varför låter de hela sitt crew häcka på rum 265 (ovan), ockuperar baren och aldrig verkar få nog av att åka hiss? Hotell Eggers ÄR förr-i-tiden.
Det milt silade dunklet, mjuka knarret, champagneklirret är som kopierat härifrån. Bara ett tunt tv-glas skiljer världarna åt. En som vet det bättre än alla är Jonas Tjällman. Hans jobb är att hitta filmmiljöer. Det är han som ska hitta det hus/berg/hav som fötts i filmskaparnas huvud men än så länge bara finns där. Jag ber Jonas att beskriva hur processen från idé tills att teamet är på plats går till.
- Det börjar med ett så kallat mood board, förklarar han. Det är ett material som regissören, scenografen och fotografen satt ihop, med färgskalor, stil och känslan man vill uppnå. Och givetvis - rätt tid.
Instruktionerna för första säsongen av Vår tid är nu - historien om krögarfamiljen Löwander - var: Serien ska spelas in i och kring Göteborg. Som ska föreställa Stockholm. Tiden: Efterkrigstid och fram mot femtiotal. Jugend. Funkis. Knivigt.
Men ganska snart hittade Jonas de viktigaste exteriörerna. Området mellan Vasastan och Linné har gästats av inspelningsteam ganska frekvent på sistone. Interiört visade sig Hem i Haga vara ett guldkorn som kan tas för Calles enkla bostad i Stockholms ”Sibirien”.
I Lilla Änggården fanns Gustaf Löwanders exklusiva våning. En miljö kan också förstärka karaktärsdrag. Helga Löwander är matriarken i historien.
- Vi ville att hennes hem skulle ha stått still i kontrast till resten av samhället som förändras i snabb takt. Och då blev valet: Interiörerna på Nääs slott. Inrett i stil från 1800-talet.
- Visst kan man tro det? säger Jonas och ler. Men nej, alla scener som utspelas inne i restaurangen i serien görs i studio. Det hade inte fungerat för hotellet, om teamet ockuperat det under så lång tid.
- Men det är första gången i filmhistorien som hotell Eggers spelar sig själv! lägger Jonas till, inte så lite förtjust.
I tv-historien åker man från Stockholm till Göteborg för att låta sig inspireras av den moderna restaurangen med det synliga köket och rotisseriet - kycklinggrillen.
Under säsong två får Eggers skådespela också; Ett av rummen i hotellets bakre regioner föreställer då till exempel Direktör Löwanders konferensrum på ”Djurgårdskällaren” i Stockholm.
Utanför-stan-miljöer är egentligen favoriterna. Förutom att reka miljöer är Jonas samtidigt platschef som ska se till att allt praktiskt fungerar. Teamet måste få mat, det ska finnas parkeringsplatser, alla tillstånd vara fixade.
- Om 150 skådespelare, statister, fotografer, scenografer, kostymörer och alla andra ska befinna sig på en plats, så krävs det lite planering. Och då är mitt inne i en stad värst. Som på Drottningtorget i Göteborg, med spårvagnar, bussar, bilar och människor i alla väderstreck. Där Hôtel Eggers ju ligger.
- Det är en utmaning! skrattar Jonas. Men ändå - ska man in i gröten är Hôtel Eggers drömstället. Personalen här är otroligt proffsig. De gillar att ha oss här, och hjälper alltid till. (Berömmet går åt två håll. Eggers-folket älskar Jonas.)
På den frågan måste han fundera lite. Och sedan säger sonen till konståkningstränerskan vars vhs-kamera han alltid lånade, att det nog är kombinationen. Han är en sportkille som redan som liten skrev dikter och sedan utbildade sig i manusskrivande. Men han är också praktisk.
- Kreatörerna känner sig förstådda och den tekniska personalen trygg, eftersom jag vet vad de snackar om.
Säsong två av Vår tid är nu är just färdiginspelad. Säsong tre har fått grönt ljus så nu har Jonas kopplat på spanarblicken igen. Har han någon önskemiljö? Han funderar igen. Och lyser sen upp.
- Antikhallarna!
Gallerian från slutet av 1800-talet, på Västra Hamngatan. Otroligt vacker. Och ännu inte gjord... Han får be nån skriva in den.
Från filminspelningen av "Ted - För kärlekens skull". Fotograf: Olof Ohlsson
Författaren och journalisten Åsa Lantz intervjuade Jonas Tjällman om inspelningen av SVT-serien "Vår tid är nu".
I över 160 år har vi tagit hand om dignitärer, kungligheter och affärsresande. Nu är det din tur att känna dig som en celebritet hos oss på Hôtel Eggers!